Skip to main content

Winkelmand

Product Nieuws

Oortjes en Portofoons in de retail

By 19 maart 2021No Comments
Portofoons-en-oortjes-in-de-retail

Waarom zou je portofoons en oortjes in de retail gebruiken?

De wereld verandert en de retail verandert mee. Efficiency, effectiviteit en veiligheid zijn toverwoorden geworden om de ‘klantreis’ te verbeteren en hiermee onderscheidend te zijn van online concurrenten. Het verbeteren van deze klantreis is een totaalstrategie in de retail, waarin het gebruik van portofoons, ook wel oortjes genoemd een belangrijke factor kan spelen.

Je ziet ze op steeds meer plekken, de portofoons in de retail. Vaak noemen gebruikers ze oortjes, aangezien dit onderdeel het meest zichtbaar is voor de klant. De gebruikersgroepen zijn erg divers, van een kleine lingeriezaak tot een grote bouwmarkt, en van een supermarkt tot kledingzaken. Er is slechts een enkele voorwaarde voor het gebruik van deze portofoons, er dienen 2 gebruikers op 1 locatie te zijn.

Waarom zijn de portofoons zo populair?

Portofonie is een techniek die al decennia bestaat, sterker nog, bij de eerste maanlanding in 1969 maakte Neil Armstrong al gebruik van Motorola radioapparatuur. Ondanks deze historie, zien wij bij Comfective het gebruik toch nog steeds blijven toenemen.

Verhoging van veiligheid

De gebruiker van weet dat hij/zij in direct contact staat met collega’s. Het enige wat de gebruiker dient te doen is de spraakknop (PTT button) in te drukken en zonder vertraging worden collega’s direct geïnformeerd of gealarmeerd. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van portofoons/oortjes tevens preventief winkeldiefstallen tegen gaat. Dit vanwege het feit dat winkeldieven weten dat er onderling contact is en de pakkans hiermee groter wordt.

Efficiency

Doordat de volledige gebruikersgroep van portofoons op hetzelfde spraakkanaal afgestemd kan zijn, is het veel eenvoudiger om doelgerichte meldingen en/of vragen door te geven en te ontvangen. In de praktijk bespaart dit veel tijd, doordat medewerkers zich minder hoeven te verplaatsen om vragen te stellen en antwoorden te ontvangen.

Kostenefficiënt

De portofoons zijn een gesloten communicatiesysteem die onafhankelijk van (Wifi & Telecom) infrastructuur opereren. Dit betekent dat er geen maandelijkse abonnementskosten gelden voor het spraakverkeer en extra gebruikers eenvoudig toegevoegd kunnen worden. Sterker nog, in de basis zijn alle portofoons in de retail plug & play. U ontvangt de portofoons en oortjes geprogrammeerd voor uw situatie, zodat het slechts een kwestie is van uitpakken en aanzetten.

Discretie

Het spraakverkeer welke gevoerd wordt over de portofoon is niet te horen door klanten omdat gebruik wordt gemaakt van een headset. Anders dan bij bijvoorbeeld een intercom systeem, hebben klanten dus geen last van deze communicatie. Tevens gaat het spraak- en luisterverkeer twee kanten op, waardoor u ook direct de vragen kan beantwoorden.

De meest gebruikte portofoon in de retail is momenteel van Motorola, met de CLP446. Deze onderscheidt zich door een unieke ovale formfactor en heeft geen externe antenne, die gebruikers vaak als lastig ervaren. Ook Kenwood heeft met de PKT-23 een model op de markt welke uitermate geschikt is voor de retail. Beide portofoons zijn tevens te verkrijgen in aantrekkelijke bundel aanbiedingen

Comfective helpt u graag verder met de keuze naar de ideale retail portofoon, alsmede het gebruik van de juiste headsets. Neem contact op via een mailtje of belletje en wij lichten u graag de mogelijkheden verder toe.

 

Leave a Reply

Hoe denkt u over oortjes en portofoons in de retail?Win een gepersonaliseerde servicebutton voor in uw winkel t.w.v. €795,-!

Waarom gebruikt u de portofoons en oortjes wel of niet? Laat het ons weten!
Geef antwoord op een paar meerkeuzevragen om kans te maken (1 à 2 minuten)